fredag 15 januari 2010

Isch...

Nu känns det dåliga samvetet av igen - nästan en månad sedan jag skrev. Har inte en enda bra ursäkt. Förståss! :)
Vi har haft en riktigt skön ledighet! Ja, Thomas har ju jobbat förstås, men vi har inte jobbat på huset någonting, och det har varit väldigt skönt. Vi var väldigt trötta både fysiskt och mentalt, tror jag. Behövde verkligen den här pausen! Nästan ingen innebandy heller, lite grand via telefonen bara. Helt otroligt skönt det oxå!

Vad som hänt sedan sist?

Vi var i Helsingborg och hälsade på pappa och Elisabeth veckan före jul. Hade inte sett deras nya lägenhet, och den var verkligen något extra! Vi föll pladask allihop! Öppen planlösning, fönster åt tre håll och det tar max 15 sekunder att komma till hamnen... Underbart! Elisabeth (och pappa?) hade lagat en härlig köttgryta till middag och vi hade en mycket trevlig eftermiddag/kväll. Resan hem blev lite tuff för Thomas, det var nämligen samma kväll som snön kom... Men han är en bra bilförare, så vi kom hem tryggt och säkert.

På julafton åkte vi till mamma. Som vanligt hade hon lagat julmat i en månad, och i år fanns det inte en enda rätt som inte var gluten- och laktosfri! Hon är banne mig helt otrolig, min mamma. Köttbullar, bröd, korvar, skinka, Jansson, sillsallad, Ris a la malta - allt ni kan tänka er och mer ändå! Och ni ska veta att det är inte lätt att laga glutenfritt och få det gott. Men hon kan, fastän hon så sällan lagar mat på det sättet. Du är grym, mamma.. :D
Vi hade förståss en väldigt trevlig kväll, mina systrar kom och det var fler hundar än människor. 7 cairn och 2 storpudlar som samsades snällt. Och hundfritt under köksbordet hade vi för första gången - mamma hade ställt upp ett staket som hundarna surt satt vid och uppfordrande stirrade på oss.
Julklappar blev det, i år blev årets julklapp tofflor. Vi har det ganska kallt på golven här hemma, så det blev uppskattade presenter!
Eller nje, årets julklapp kom från mamma. Mina systrar och jag fick var sin ring av henne, alla med sin egen historia. Det är ringar som hon fått av mormor, farmor och morfarsmor som hon nu gav oss. Det var en fantastisk gåva, och vi lika glada alla tre över just den ring vi fått. Jag fick en guldring, min farmor gjorde om sin och farfars vigselringar till en väldigt vacker graverad ring som jag alltid tyckt väldigt mycket om.

Nyårsafton blev en lugn historia. Marianne och min bästa vän Anne kom hit och åt en sen middag med Daniel, Linda, Oscar och mig. Thomas jobbade kväll. Tonåringarna hade ingen lust att festa, utan var hemma. Haha, lugnt blev det, vi säckade ihop allihop efter maten! :) Orkade inte ens äta Marängswisch (??) förrän klockan var efter elva.. ;) Men trevligt var det förståss, Marianne och Anne är sådana som man inte kan ha tråkigt tillsammans med.
En skön, mysig nyårsafton - vi slapp smällare utanför fönstren i år, det sköts bara med raketer vid tolvslaget. Toppen för hundarna!

Efter nyår bjöds vi till svärmor Mona på en god middag tillsammans med Thomas syskon med familjer. Ännu en väldigt trevlig kväll, med god mat och väldigt trevligt sällskap!

Nu har skolan börjat för Daniel (vojne, vojne han är inte glad..) jobbsöket är igång igen för Linda och Oscar, vi har börjat planera för nästa steg i renoveringen och innebandyn har rivstartat. Denna helg har jag fyra matcher så det blir full fart. Håller på med de förbenade aktivitetskorten (närvaro) och kommer helt klart att bli sen med dem.. :/ Men man kan ju inte hinna med allt. Hockeyn har jag hoppat över denna veckan, träningarna fick gå först.

Ja just det ja, det glömde jag. Vi var ju på Ullevimatchen den 28 december, den de kallade för rekordmatchen. Det var en upplevelse, må ni tro! Kallt! Trångt! Sannslöst, urdålig, bedrövlig organisation runt läktarna. Men otroligt roligt! Över 30000 på läktarna garanterade ju för bra stämning. MEN ska de göra ett sånt här event igen, får de ju fundera över en hel del säkerhetsdetaljer, och Goa Gubbar får oxå vakna - de hördes ju inte mer än speakern. Och han hördes inte alls...
Men det var ju hockey, Frölunda spelade, Frölunda vann -och Fredrik Pettersson ägde, en härlig kväll! :D



Rekordmatchen på Ullevi, Frölunda - Färjestad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar