fredag 12 mars 2021

Bakslag & nya kastruller

Igår fick vi fick ett ordentligt bakslag på våren som har verkat vara på ingång. Det ramlade ner 1½ dm tung, blöt snö och blåste ordentligt. Jag visste att det skulle smälta bort framemot kvällen eftersom det skulle blir reg, men var ändå tvungen att skotta undan lite. Thomas skulle ha bilen, och den var instängd på parkeringen av några rejäla snöklumpar som plogen lämnat. De låg perfekt framför utfarten, och rakt på avrinningsbrunnen förstås.
Det blev 45 min jobb, tungt som attan för det var som att flytta fyllda vattendunkar men en snöskyffel..
Thomas var glad, han behövde inte skyffla fram bilen iaf.
Och jag fick lite träning.. 

Jag köpte ju nya rostfria kastruller på IKEA för ett halvår sedan, och var så glad för dem. Jag har en 10-liters gryta av samma märke som jag har använt i många år och är så nöjd med, så jag köpte samma serie som den.
Ganska direkt kom det upp fula fläckar i bottnarna i mina nya grytor, men jag trodde de bara var kosmetiska. Var lite misstänksam mot några, för de kändes som det var påverkan på ytan. Lät det vara, men så började fläckarna rosta, och även runt fästena för handtagen blev det rostfärgat.
Så för drygt en vecka sedan åkte jag tillbaka och fick bytt dem utan problem. Fick nya, och tänkte att det nog ska funka.
Icke sa Nicke, redan vid första användning kom det upp samma typ av fläckar igen. Flera var ganska djupa, man kände ojämnheten när man drog med fingret över, och dessutom syntes det tätare med bubblor just över fläckarna.
Så jag fick åka tillbaka igen.
Den här gången blev det väldigt tjafsigt, kundtjänstmedarbetaren tyckte inte alls det var några problem. Till sist gick hon och frågade sin chef, och då fick jag pengarna tillbaka.

Hittade de här på Cervera, de är från Anders Petter och känns väldigt gedigna. De har kommit fläckar i en av dem, men de är bara ytliga och det verkar som man fåår bort dem ganska enkelt.

Vi tror att naturgasen som vi har, blir för intensiv för kastrullerna, för varm helt enkelt.
Det går ju inte att undvika, även om vi sänker gasen, är ju lågorna lika varma.
Men rostar inte grytorna är jag nöjd..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar