lördag 6 juni 2015

En stolt spårvägare

Göteborg - juni 1980
Den här vagnen körde jag många gånger, roligt att hitta en bild på den!
Linje 7 var en av de linjer jag körde oftast som spårvagnsförare
Bilden är tagen i juni 1980, så jag skulle faktiskt kunna vara föraren.. :)
Foto: Kai W Mosgaard, 

Jag var en gång en stolt spårvägare. Det var många år sedan jag arbetade, men jag får ju fortfarande reda på vad som händer på min gamla arbetsplats, dels genom Thomas, dels genom gamla arbetskamrater och genom media. Jag blir ledsen när jag hör och läser hur illa mina gamla kollegor behandlas, både i trafiken och på tekniska sidan. Och hur dåligt vår kollektivtrafik sköts, genom dåliga beslut och ännu sämre upphandlingar.

Hur tänker man egentligen? Bussar, spårvagnar, räls och personal slits ner till ett skick som gör att de snart inte håller ihop. Körtiderna är inte rimliga, arbetstiderna ännu värre. Biljettsystemet är så krångligt att ingen begriper det. Och personalen behandlas värre än någonsin. Samtidigt ska det "satsas" på kollektivtrafiken?!
Vad är det satsas på egentligen? Den som tar minst betalt får köra trafiken, oavsett hur fordon sköts och personal mår. Den som säljer billigast spårvagnar får bygga dem, att de sedan inte är avsedda för vårt land och de som bygger dem aldrig byggt spårvagnar förut spelar ingen roll. Att det fanns bättre spårvagnar som var väl provade och som klarar vårt klimat spelade ingen roll. Biljettsystemet fick bytas ut för de som sålde det hade gått i konkurs. Biljettkontrollen läggs ut på vaktbolag som anställer personal uppenbarligen inte har någon koll alls på hur man uppför sig. När sedan saker går snett står höga vederbörande och undrar: "Hur kunde det hända? Det går emot vårpolicy! Så här får det inte gå till!" Trots att de längst ner på stegen hojtat, tjatat, bett och försökt tala om vad som händer i åratal..

Det är dags att vakna nu. Vill vi ha ett fungerande trafiksystem överhuvudtaget, får nog folk som har kunskap om bussar, spårvagnar och personal sköta upphandlingar. Det måste vara kvaliteten som avgör, inte bara kostnaden - och skötas av folk som vet vad det handlar om...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar