måndag 20 juli 2020

Tunn plånbok

Det blev en ganska dyr vecka.

Inte nog med datorstrul, Thomas cykel gick sönder. 
Han har haft den i många år, och han är så nöjd med den, en Koge av bättre modell, och nu duger inget annat. Efter många turer, har han beställt en ny - och vi kan ju konstatera att även när det gäller cyklar ställer Corona till det. 9 månaders leveranstid är det!! I mars kommer den förhoppningsvis - om det inte blir förseningar.. Han är ju hyfsat välväxt, min gubbe, och han vill ha en ram som är så stor att han inte måste ha extrahög sadelstång. Och den ramen görs bara i några få exemplar varje år, så det blir till att vänta.
Han har lyckats laga sin cykel provisoriskt, så det är bara att hoppas att den håller ett tag till.
För jag behöver ju ha bilen till träning & matcher.. 😉

Idag fick jag iaf hämta min gamla dator, hel och fin och allt finns kvar!
Vilken lycka!
Nya gångjärn och ny display blev det, och inte alltför dyrt.
Bilder, dokument och en massa grejer - allt finns på säkerhetskopior, men det är ju ett jäklans jobb att återställa allt. Så den nya datorn (som egentligen är lika bra som den gamla) (faktiskt) är väldigt tom. Det är ju min sambo väldigt glad för, han kommer att få ha den (nästan) alldeles själv nu.
Och jag kommer att fortsätta med min Filbeth, förhoppningsvis länge till

Klicka på bilden så syns det bättre

Hittade en FB-grupp där man får massor av Eko-tips, det kan gälla rengöring, städ och massor av annat. Bra tips, som faktiskt fungerar.
I förrgår testade jag att hälla ättiksprit, ljummet vatten och några droppar grönsåpa i en sprayflaska. Använda blandningen till att göra rent trappräcket vid entrén - hade tänkt att slipa det, men testade det här.
Och kolla så bra det blir! Enkelt, bara spruta på, skrubba med med disksvamp (och skurborste på de värsta ställena) och skölj av med rent vatten. Klart! Väldigt enkelt och smidigt.
Såg bilder på hur man gjort så med trädgårdsmöbler som så helt förstörda ut - efter den här rengöringen och lite olja efteråt såg de helt nya och fräscha ut igen.
Nu ska jag skaffa lite teakfärgad olja, och sedan får ni se slutresultatet

Nu blir det film med Thomas (som egentligen skulle jobbat, men tog ut komp istället) med krusbärspaj och vaniljsås. Mums.

Ha en go kväll! 


1 kommentar:

  1. Det knepet testade jag med på vårt altanräcke. Görbra ju ��

    SvaraRadera