torsdag 25 november 2021

Statsminister för en dag

Ja, snurrigare än det blev igår kan det nog inte bli en dag när en statsminister ska utses...
Magdalena Andersson röstades fram som statsminister på förmiddagen och 7 timmar senare begärde hon entledigande, utan att ens ha tillträtt.

Anledningen var, hm, rörig.
Centern röstade inte på regeringens budget för att regeringen (S+MP) hade förhandlat med V för att de skulle släppa fram Magda som statsminister. Det gjorde att M+KD+SD ändringar i regeringens budget (som som också röstades om igår) gick igenom. Då bestämde sig MP att de inte kan regera med en budget som SD har haft inflytande i, och det innebär att man måste göra om röstningen om statsministerposten eftersom regeringsunderlaget blir ändrat.
Så på måndag blir det en ny omröstning, och om alla trycker rätt igen, blir Magdalena äntligen vår statsminister, för hoppningsvis för en lång tid. 
Den första kvinnliga statsministern i Sveriges historia, 100 år efter att vi kvinnor fick rösträtt. Men framför allt en otroligt duktig person, som jag tror kan föra Sverige och sitt parti framåt.

Var väldigt orolig inför budgetomröstningen, eftersom jag inte hade riktigt koll om vad det innebar för sänkningen av skatten för oss med sjukersättning, höjningen av sjukersättningens garantibelopp och kostnadstillskottet för garantipensionärerna.
Men till min stora glädje så gick förbättringarna i sjukersättningen igenom, och det gör väldigt mycket för både Linda och mig
Vi är många som har kämpat länge för att vi som har sjukersättning inte ska behöva betala så mycket mer skatt än alla andra, och nu är vi äntligen i hamn.
Äntligen är vi iaf skattemässigt lika mycket värda som alla andra.

Eller ja - inte för det blåbruna blocket. Deras budget innebär att vi snart får betala ca 1800:- mer i skatt än alla andra igen, för de drev igenom ett nytt jobbskatteavdrag. 
Ulf Kristersson vill ju dessutom sänka sjukersättningen ganska ordentligt om han vinner nästa val, så det får vi väl se till att han inte gör...

Den här röran är bra på sätt och viss.
Det visar att demokratin står stark i vårt land, även när det rör till sig.
En annan sak som jag tror är bra, är att Socialdemokraterna inte behöver ta hänsyn till en regeringspartner, utan kan förhandla fritt. Det leder till ju förhoppningsvis att de kan få igenom den politik de vill.
Valet nästa år kommer att bli spännande!

Just nu är jag bara nöjd med att det förhoppningsvis blir lite lugn och ro ett tag. 
Och med att min dotters och min ekonomi blir bättre.


Magdalena Andersson, förhoppningsvis vår nya statsminister på måndag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar