lördag 23 september 2023

En vecka till

En vecka till har rusat iväg.
Har varit en del i trädgården för vi har verkligen brittsommar nu. Temperatur på 22-25 grader, blandat med sol, jätteskönt. Häromnatten var det nästan tropisk natt, för första gången sedan i juni, 19,5 grader. Det har iofs kommit en del regn också, och det blåste nästan storm i förrgår. Nu läste jag att vi har det varmare i september än vad det var i juli - det känns ganska skumt. Nästa vecka ska också bli varm, vi får se..

När jag klev in växthuset idag, möttes jag av en djungel. Vattnade ordentligt för ett par dagar sedan, och stängde sedan igen eftersom det skulle bli stormigt. Möttes av ångbastu och en grön vägg när jag öppnade dörrarna..


Lite förvånad blev jag ju, jag stoppade ner några bitar tomat av en favorit för en månad sedan - 
och de är helt plötsligt över metern höga och blommar.
Gurkor plockade jag två, och flera små nya är på gång


Paprikorna har mognat, har plockat 7-8 stycken, och har några kvar. 
Hade en gul buske också, men den fick någon ohyra. Fantastiskt nog blommar den igen, 
men det lär nog inte hinna mogna något i år.


Tog en promenad i trädgården, drog upp några enorma tomatplantor som tog över rabatterna. Det finns frö i komposten jag lägger ut på våren, och har den har inte mognat tillräckligt länge gror fröna i rabatterna. Jag lät några växa upp, men eftersom sommaren blev så sval, mognade inte tomaterna, så idag rev jag upp dem. Då hittade jag till min förvåning den här sötnosen, en liten Blodnäva. Köpte barrotade plantor i våras, men då var det för varmt så de kom inte upp. Trodde inte det skulle bli något, men idag hittade jag den här och en liten till. Så kul!


Det blommar fortfarande fantastiskt i trädgården. En del börjar vissna, många plantor (rosorna bla) har inte gillat sommaren och ger upp i förtid. Men se hur  fina de dahlior som klarat sig är!



Undrar om vi ska hinna ta en 4e skörd på rabarberna?


Vi har införskaffat oss en Airfryer! Har funderat på det länge - Linda har en som hon är så himla nöjd med. Lätt att laga mat i, man sparar ström och det går fortare än i ugnen. Så det blev till sist en 
Philips Airfryer XXL. 



Nu har vi testat pommes frites, helstekt kyckling (Så. Himla. Gott!!) och i går gjorde något som jag längtat efter: Fish'n Chips. Totalt onyttigt men jääälar så gott! Kompenserade med morot och egen gurka... Det kommer att bli en favorit när Thomas jobbar - han gillar inte friterad fisk.., hahaha




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar