tisdag 12 september 2023

Fast telefoni och bedragare

Är uppriktigt rödglödgat förbannad just nu på oseriösa försäljare som knackar dörr hos framförallt äldre människor och ljuger dem rätt upp i ansiktet.
Mamma berättade idag vad som hänt en 84-årig bekant till henne, och det är så skitaktigt så det finns inte.


Det handlar om att den fasta telefonen (koppartråd) försvinner.
Det ställer till det för den som av olika anledningar har svårt att hantera en mobil. Kanske pga kognitiv svikt, fysiska funktionshinder eller "bara" oro, som kan göra det svårt att faktiskt klara av funktionerna på mobilen.
Nu går det runt försäljare av abonnemang på de ställen koppartråden läggs ner. Dessa skitstövlar knackar på dörren, och påstår att det inte finns något alternativ, att man måste använda mobiler i fortsättningen - även om man får behålla sitt telefonnummer.
De påstår att det inte finns några andra alternativ.
Det är INTE sant. Man kan koppla sin telefon till internettelefoni fortfarande, och på så sätt fortfarande kunna behålla de gamla telefonerna.
Tyvärr har nästan alla tagit bort möjligheten (bla Telia)
Men Tele2 har faktiskt den möjligheten kvar.

På fredag kopplas det nya abonnemanget in hos min mamma. Tele2 har tom en lösning så det kommer hem en man från Hemfixarna och installerar allt till en billig kostnad. (Självklart kommer jag att vara där, men det är skönt att slippa installationen - att krypa på knä är inte min bästa gren..)
För min mamma (och familjen) är detta en stor lättnad.
Det blir dyrare abonnemang för mamma eftersom lösning kräver bredband som hon inte har.
Hon tycker det är värt det, eftersom hennes tremor är så svår att hon inte kan hantera mobilen. Hade hon inte kunnat ta kostnaden, hade Thomas & jag gladeligen tagit den kostnaden för henne. Det är så viktigt att hon ska få känna sig trygg, och säkert kunna klara av att ringa om hon behöver prata en stund, eller om hon behöver hjälp.

Men fy tusan för sådant bedrägeri!
Anmäl dem till KO om ni eller någon närstående råkar ut för det.
Ring sedan till företagen och tala om att ni anmält dem, och varför. Lite kassa omdömen också, så ska de nog ta tag i sina försäljare...

Sedan är det bedrövligt att myndigheterna inte skickar ut information i brevlådan om vad som gäller, bla med alternativ. Att statliga (delvis iaf) Telia inte erbjuder en likadan lösning som Tele2 är väldigt dåligt. Det handlar om samhällsfunktioner och trygghet för alla utan undantag. Märker ni att denna kärring är riktigt, riktigt arg?!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar