onsdag 13 juni 2007

Så fruktansvärt irriterad...

..jag blev nu på förmiddagen. Dottern går på Handelsgymnasium och ska de två sista åren praktisera totalt 16 veckor. Idag skulle hon på intervju på Brothers på Backaplan. Hon var mycket nervös, för dels har den kedjan ett mkt dåligt rykte om att vara snorkiga mot praktikanterna (tar jag med en nypa salt, men..) dels för att när hon pratade med personen som skulle vara hennes handledare igår var denna mycket stressad, kort och irriterad i rösten. Dottern, som är ganska blyg och avskyr att prata i tfn, är ingen gåpåig person när hon träffar nytt folk tyckte det var jättejobbigt.
Hon bad att jag skulle köra henne till Backaplan eftersom hon var rädd att inte hitta, och komma försent, var där drygt tio minuter före utsatt tid, kl 10.10. Hon frågade efter handledaren och fick ett mycket argt och stressat svar, att "varför hon inte kommit kl 9.20 och nu hade hon minsann inte tid". Samtidigt kommer det fram en irriterad man som presenterar sig som Butiksschef. När Dottern påpekar att de hade bestämt kl 10.20 påstår båda två att så var det inte alls, för de hade inte tid med samtal när affären öppnat och det borde hon förstå. Fullt förståeligt att de inte har tid, men påståendet att hon skulle förstå det finns ingen rimlighet i. De andra ställena hon har varit i kontakt i har bett henne komma under öppettiderna.

Jag vet att hon fick tiden 10.20, men det är egentligen mindre viktigt. Bemötandet var ändå under all kritik. Tydligen ska de byta butikschef i rappet, och handledaren var stressad och hade tight schema, så att missförstånd uppstår är ju verkligen inte konstigt. Och det borde stressade servicemänniskor vara införstådda med, och inte klandra andra.Det är ju faktiskt en del av yrket att klara sådant här!

Jag ringde hennes lärare, som först var irriterad eftersom det hade varit strul med en annan tjej som skulle dit också, men som jag påpekade, det är faktiskt inte Dotterns fel. Nu får vi se vad som händer, antagligen blir det inte Brothers. Läraren tyckte att eftersom det börjat så snett, är risken stor att inte fortsättningen blir bra. Och det höll vi oxå med om, inte sjutton vill man var på ett ställe, där handledare och chef är så korttänkta, snabba att döma och otrevliga.

Hennes lärare skulle kontakta KappAhl i Mölndal istället, hoppas att det kan bli där. Alla deras butiker i området har gott rykte när det gäller personalen, både när det gäller bemötandet vid första kontakten, och sedan oxå under praktiken. Så jag hoppas på det.

Men man blir ju fundersam när det händer sådant här. Jag har aldrig tyckt om att gå in på Brothers & Sister på Frölunda Torg heller. Kläderna är jättefina, men det känns tråkigt och dystert att gå in där. Det kanske är hela klädkedjan som är sådan? För när man går in på tex KappAhls olika butiker är det alltid mycket trevligare stämning där, vänlig och hjälpsam personal.

Jaja, vi får se vad som händer - trist är det iaf. Dottern kämpat hårt med sin blyghet, och obehaget att ringa till främmande människor. Det blev ju definitivt inte lättare efter det här!
Idiotiska strebrar som skiter i andra vill jag inte att min tjej ska jobba hos ändå, så det var kanske bra att det blev så här.

Förbannad idag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar