Lämnade in bilen på reparation i måndags eftersom det är något konstigt fel på den - två lampor tänds och då reagerar bilen med att gå upp på högvarv samtidigt som man tappar dragkraften. Och det går ju inte att köra med.
När jag hämtade den sa reparatören (Mekonomen i Kålltorp) att det varit något fel i databoxen, men nu var det bra. Betalade 1200:- och gick ut och startade bilen. Och fick stänga av den igen :(
Felet var kvar. Gick in och hämtade reparatören, som gjorde en ny kontroll och man behövde ju inte vara något geni för att inse att samma fel skulle dyka upp. Ett annat konstigt fenomen dök upp: helt plötsligt började temperaturen ute stiga hastigt - på två minuter gick tempen från -5 till +37,5 C. Ja, nu var det ju inte så att sommaren dök upp - det var termometern i bilen som fick spel. (Dagen efter påstod den att det var +70 C ute)
Hursomhelst så lovade mekanikern att försöka hitta reservdelen som behövdes begagnad, för det är en dyr historia. Sedan skulle han höra av sig i veckan. Sedan har vi inte hört något.
I morse var Thomas ute och körde, och då tändes helt plötslig motorlampan också.. Skit, bara att ringa verkstaden för att höra hur det går, jag måste ju ha bilen.. Blev minst sagt förbaskad när damen i telefonen snorkigt upplyste mig att de inte ringt tillbaka för att mekanikern inte fått svar på ett mail han skrivit till någon support - han visste inte vad det är för fel på bilen.
WTF får man inte säga, men hej och hå så arg jag blev när hon dessutom upplyste mig om att någon tid före jul lär vi inte få för reparation. Och reservdel hade de inte börjat fundera över eftersom de inte visste vad som var fel..
Men VARFÖR inte tala om det i måndags - jag frågade ju???!!
Men nu är det ju så att världens bästa bilverkstad ligger i Varberg. Har anlitat dem i 20 år nu, och aldrig någon gång varit missnöjd. Vet inte varför vi inte ringde dit med en gång. Dumt!!
För jag ringde Ärlebo Bil i Varberg och förklarade vårt problem. Får till svar: Vad gör du i eftermiddag? Lite häpen svarade jag att jag inte skulle göra så mycket. "Kom ner med bilen, ring om du får problem på vägen" säger Olof och så blev det.
En halvtimme senare satt jag i bilen. Två gånger fick jag stopp, men jag lyckades ta mig ner.
Han tog emot när jag kom, sa till mig och gå hem till mamma och ta en kopp kaffe så skulle han ringa. Ett par timmar senare fick jag reda på att bilen få stå kvar över helgen, för det får bli byte av styrdon - de ska försöka hitta ett begagnat för att hålla nere kostnaden. Och min resa hem var inga problem, jag fick låna en bil. Och inte nog med det, trots att det var sen fredag eftermiddag, lyckades de ordna fram en bil som är tillräckligt stor att få in Thomas och Daniel i.. :D
En ny, fin Hundai I20 med automatväxel, inklusive nybilsdoft, taklucka och kamera som håller utsikt när man backar.. Rolig att köra, men det är klart, fyra hundar och två gubbar som mäter två meter funkar kanske inte, men ändå, den blir kanon över helgen :)
Det är verkligen service!!
Tanken på plånboken tar vi en annan dag..
Wow! Vilken otrolig service! Ibland ska man nog skippa de stora kedjorna! Hoppas att han är snäll när han fakturerar också!
SvaraRaderaKramar!!