måndag 10 mars 2014

Real Life

Yohanna har äntligen börjat med sina Real Life igen. Hur det går till kan du läsa här :)

Denna veckan frågar hon:
- Hur går det till med matplaneringen hemma hos er?
- Hur/vem planerar maten?
- Hur får ni det att variera?
- Tänker ni på något extra viktigt?
- Finns det nån maträtt som ALLTID kommer tillbaka på något mystiskt sätt ;)?

Och det är ju som det är hos oss.
Jag har ju haft uppehåll med allt vad matlagning heter sedan i november fram till ett par veckor sedan. Under den tiden har ju Daniel flyttat hemifrån, så det är en helt ny situation hos oss. Från att ha handlat massor och lagat ännu mer, med planering för glutenfritt och olika smaker, och matlådor till två stycken tvåmetare, planerar jag nästan ingenting.
Thomas och jag kan bestämma oss för att i morgon äter vi kotletter, men när jag tar fram dem ur kylen så kommer vi på att: 
- Nää, inte sugen på det idag.. 
Eller: 
- Näää, har verkligen ingen lust att laga det idag - vad har vi i frysen som är färdigt? 
Nästa dag står jag med långkok, eller två olika grytor på spisen med chili och curry och kotletter - som får frysas in xD
Lagar fortfarande så gott som allt gluten/laktosfritt. Man vet ju aldrig när ungarna kommer hem på besök, och det är lätt att man gör misstag. Och det hade ju varit riktigt illa. Dessutom verkar det som Thomas mår mycket bättre av den här kosten. Så vi fortsätter på inslagen bana :)
Det som alltid kommer tillbaka är pannbiffar, pannkakor i stora lass. Och Marianne's Fläskfilégryta. Och Flygande Jakob..

Jag gillar inte att laga mat. Inte ett dugg. Har jättedålig fantasi, och är inte speciellt bra på det. Men har hamnat vid spisen iaf förstås, mycket. Och fått lära mig kruxet med att laktosfritt oftast är sötare i smaken och att glutenfritt inte smakar samma som vanlig mat, är svårt att laga och baka med innan man hittar knepen - det smular, blir torrt och konstigt. Och att man inte ska tro att två olika mjölmixer har samma egenskaper eller likadan smak. Vetemjöl kan man till nöds ganska enkelt byta mellan sorterna, men det funkar inte så med glutenfritt. Och det är svindyrt!! Så man vill ju helst inte misslyckas för många gånger..
:)


6 kommentarer:

  1. Jättekul att du är med igen. Välkommen tillbaka ;)

    Hälsningar
    Yohanna i Las Palmas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma :)
      Energin börjar tillbaka, så nu vässas tangenterna!
      Kram

      Radera
  2. Storkok är min grej med. Jag gillar inte heller att laga mat, så när jag väl gör det gör jag ganska mycket. Så fryser jag in så det finns att ta av en dag när lusten att laga inte existerar alls...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väldigt behändigt faktiskt. Nu när ungarna flyttat ut blir det ju lättare, men funderingarna på att skaffa en större frys finns. Framförallt när latmasken kryper och matlagningslusten har rymt all världens väg! :)

      Radera
  3. Jag bestämmer allt! Mycket flytande blire just nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, tur att jag visste vad det var för flytande.. Illa med fantasierna här ;)
      Purexchoklad - finns det fortfarande?
      Nej, allvarligt talat.
      Jag håller tummen och allt jag har för att det ska gå bra så du får din op.

      Radera