söndag 1 januari 2017

Gott Nytt 2017

Hejdå 2016!

Då tackar vi 2016 och välkomnar 2017.

Ett år som började i sorg då Thomas moster somnade in efter en tids sjukdom, men som sedan fortsatt bättre och bättre. Daniel och Karin har blivit sambos. Linda har fått sin aktivitetsersättning förlängd i rekordfart. Vi har fortsatt att jobba med Eternitpalatset, innebandyn rullar på - mitt Zenith vann serien och blev uppflyttade till Div1. En underbar, fantastisk, oförglömlig konsert med Bruce Springsteen på Ullevi, hockeyguld till Frölunda.
Alla är förhållandevis friska (vi som är krassliga är iaf inte sjukare 😉) vilket ju är väldigt skönt!


Det som händer i världen runt omkring oss är otäckt och skrämmande. 
Flyktingkatastrof, Brexit, Trumps seger i presidentvalet, krig och mängder av terroristdåd. 
Dessutom har så många fantastiska människor som somnat in, David Bowie, Leonard Cohen, Alan Rickman, Freddie Wadling, Prince, Toots Tielemans, Lasse Flinkman, Muhammad Ali, George Michael... Listan är väldigt mycket längre än så. 
Men deras musik, filmer, böcker, konst finns kvar för oss att glädjas av.

Men jag är ju en ständig optimist. 
Jag tror på det goda, och att den goda makten kommer att vinna.

Den här gruppen ger mig hopp om att världen kanske kan förändras!
Bilden lånad från gruppen

Något som jag ser som en motvikt mot allt hat, all rasism och invandrarfientlighet som är så stor i Sverige och överallt i världen, är en lite Facebookgrupp som heter #jagärhär Den tar fasta på att det är ok att tycka olika, men inte ok med hat, onda ord, förföljelse, rasism.. Den har växt tokigt mycket de senaste månaderna och blir större och större för varje dag. Den fokuserar på att hatet på FB ska neutraliseras genom att man står upp och ifrågasätter hatet med lugna, sansade ord,stor respekt för andra. Jag tror det här kan bli hur stort som helst. Fram till nu har det inte funnits en riktigt samlande kraft mot hat, fördomar och intolerans, utan bara mängder av hatgrupper. Nu finns det en motvikt, som samlar massor av människor som kanske inte tycker lika, som har samma religion eller politiska åsikter men som kan samlas under ett tak av respekt, tolerans och empati.

#jagärhär

2 kommentarer:

  1. Jag tror att världen står inför stora förändringar 2017 och kanske även att vi gör det på det personliga planet. Men förändring behöver ju inte alls vara dåligt utan kan vara bra. Vi får hoppas att det blir bra förändringar.
    Det låter som ett bra initiativ hos FB. Det finns mycket näthat ute på nätet - jag ser det i några olika grupper för svenskar i USA jag är med i.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, det är ingen grupp som FB tagit initiativ till - tyvärr, utan det är en tjej som blev trött på allt hat i kommentatorsfälten. Målet var 50 medlemmar i våras, idag är det 51000..
      Jo, vi får hoppas att det blir bra förändringar!
      Kram

      Radera