fredag 10 december 2021

Advent

Nu är vi mitt i advent, julpynt och lampor är uppe, granen är klädd. 
Imorgon, eller kanske ikväll, ska jag sätta upp kyrkan och dekorera runt med lite tomtar, tomtemödrar och nissar. Det blir lite mer varje år, vi får se var det slutar.

Annars halkar vi runt. Plogningen av gator och vägar har varit fullständigt katastrofal - fortfarande efter två veckor har vi inte fått gatorna ordentligt plogade i vårt Fräntorp. Eftersom det är backigt och smalt, blir det ju rejäla problem. Nu när det ska komma mer snö, följt av blidväder fasar jag för varje gång jag måste ut - det är livsfarligt för alla, och för mig med balansproblem och höftproteser en veritabel mardröm.
Nu har jag varit inne i två dagar, har lättare feber och jobbig huvudvärk (testat negativt!) och jag hoppas jag ska klara mig utan att åka ut i morgon också.

Restriktionerna är på väg tillbaka, smittan ökar snabbt nu. Jag hoppas vi ska kunna fira lite jul i år, det blev ju inget förra året. Börjar planera lite nu med mat och så får vi se vad det blir.
Skulle det inte funka, får vi träffas i smågrupper helt enkelt.

Hade tänkt att åka ner till Helsingborg, men med alla smittor (influensor, förkylningar och vinterkräken förutom covid) så avvaktar jag lite. Vill verkligen inte smitta ner mina hjärtan i Skåne, de har nog som det är ändå. Det ska nog vända, det är bara att hålla ut.

Jag är glad att Magdalena Andersson nu är vald. Det händer många bra saker just nu, och det var bra att S får regera själv, utan tvingande överenskommelser med andra partier. Kanske, kanske kan det ge ett bättre val nästa höst.
Vi får se, jag är iaf oerhört tacksam för de förbättringar man driver igenom nu - att att alla med sjukersättning äntligen får samma skatt som alla andra. Det gör drygt 10% mer på kontot i månaden så det är mycket pengar. Ifs har de blåbruna redan fått igenom ett nytt jobbskatteavdrag, men det gör åtminstone bara 150 mer i skatt, ännu så länge iaf.
Garantibeloppet och bostadstillägget höjs också så det blir bättre för Linda också. 10 036 kr före skatt är svårt att leva på.
Jag hoppas det fortsätter så här, och att även vård, omsorg och äldre får det bättre.

Måste ju bara vise er Lindas gran! Den är så häftig, så fin! 




2 kommentarer:

  1. Så fin! :)
    Själv har jag inte satt upp stjärnan eller ljusstakarna i fönstren.
    Har inte gjort något "julaktigt i år. Jag hoppas att vi sess.
    Kram Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inget måste, man gör ju vad man själv tycker om.
      Jag pyntar inte för att det är jul egentligen, utan för att jag älskar de varma färgerna och alla ljus, både ute och inne. Jag känner mig varm både till kropp och själ, och finner tröst i den värmen när kroppen och själen inte mår bra.
      Skönt att vi är olika, och att vi kan göra var och en på sitt eget sätt. ❤

      Radera