fredag 4 oktober 2013

I natt tänkte jag

Det kändes som en käftsmäll igår, när beskedet om den flyttade höftledsoperationen kom. Men det har väl släppt lite, har pratat av mig lite (läs: en hel del!) med familj och några fina vänner.
Det fanns ju en beredskap med tanke på allt man hört och läst om sommarens kaos på sjukhusen i Göteborg. Men att operationen skulle flyttas så långt fram var jag inte beredd på.
Nu får man hoppas att den inte blir flyttad en gång till bara..
Jag tänkte på det i natt, när jag funderade på om jag skulle ringa Daniel och be honom komma upp och hjälpa mig när jag skulle vända mig i sängen - smärtan i höften var jäklig och det tog drygt en kvart att komma från sida till rygg. (Ringa är tvunget eftersom han bor i källaren och jag i övervåningen - jag skulle inte kunna skrika så högt att han hör mig ens med megafon)

Jag ger inte mycket för politiker och tjänstemän i Göteborg och Västra Götaland. Hur man kan missköta ekonomin till den milda grad är en gåta. Det borde vara straffbart att slarva bort skattepengarna å detta sätt. Och var klara över att i det här fallet spelar den ingen roll vilken partitillhörighet de har, det är lika illa oavsett.
Det här handlar inte om partifärg, det här handlar om inkompetens och girighet, inget annat. Den här gången gäller det vården, men det är ju lika illa när det gäller spårvagnar, trafik, skola, åldringsvården... Orsaken till mina problem just nu är att de inte ger sjuksköterskorna en rimlig ingångslön, utan väljer istället att betala övertid och hyra in bemanningsföretag till sanslöst mycket högre priser. Sjuksköterskorna begär en ingångslön på 24000:- efter tre år på högskola, landstinget erbjuder lite drygt 21000.. Skamligt! Inte konstigt att syrrorna väljer bemanningsföretag eller att jobba i Norge istället. Och dessutom kan man nästan säkert förutsätta att tjänstemännen tjänar betydligt mycket mer än så, att politikerna gör det vet vi ju.

Jag ska ha det så här och förmodligen värre i minst sju veckor till pga deras inkompetens. Jag tänker inte bli bitter, men jag kan ju heller inte skina av lycka över situationen. Det finns många, många fler som drabbas av det här, dessutom helt säkert värre än mig.

Men det gör faktiskt ganska ont att vara mig just nu.
Så lite gnäll får ni stå ut med

Kram

2 kommentarer:

  1. Klart att du får gnälla! Jag skulle nog gråta och skrika. Svära! Men som sagt - med det kommer man ingen vart. Undrar vad vi ska göra för att situationen ska bli bättre? Välja annat parti är ju i gen ide, demonstrera på gatorna hjälper inte, insändare, ja, vad mer? Lite hopplöst är det och det ser likadant ut i Skåne! Nu gnäller jag med som du ser....stor kram från Elisabeth!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det finns inget parti att välja. Och skulle det finnas så skulle det inte göra någon skillnad eftersom de förmodligen inte skulle ha egen majoritet iaf.. :/
      Och inte hjälper de om de skulle råka ut för sjukdomar eller skador heller, för de har så bra betalt att de kan gå till de privata vårdgivarna och köra gräddfilen.
      Det är väldigt hopplöst och man ser ingen ände på det.
      Nu är det färdiggnällt ;)
      Kramar

      Radera