söndag 16 januari 2022

Energipriser

Nu har vi börjat samla in offerter för att installera luft/vatten värmepump. 
Gas- och elpriser skjuter iväg tokmycket - vårt gaspris har femdubblats på ett år. Vi hade bundet avtal som gick ut den 6 januari, då hade vi 57 öre KwT - den 7e var det 268 öre KwT. Sedan tillkommer gasnät, elnät och elhandel...
Vad gasräkningen nästa månad blir vill jag inte ens tänka på.
Regeringens nya elbidrag kommer helt säkert inte gälla gaskunderna så grattis till oss, typ.

Vi har funderat länge på att byta värmesystem. Vår gaspanna är bara 13 år så det har känts jobbigt att byta ut något som vi fick betala tresiffriga belopp för och som fortfarande fungerar bra.
Men Göteborgs Energi , som äger både gas- och elnät hos oss, har inte varit speciellt trygga att vara kund hos. Det har varit många konstiga svängar genom åren.

När vi flyttade in, fick vi en månad på oss att bestämma om vi skulle byta värmesystem. GBG Energi skulle nämligen byta från stadsgas till naturgas, som enligt dem var väldigt effektivt och miljövänligt naturgas. Vi var då tvungna att köpa ny panna, men det utlovades halverade gaspriser och det skulle vara hållbart för framtiden. De berättade också att vi skulle inom något år få ännu billigare priser genom biogas.
Herregud så lurade vi blev.
Året efter hade gaspriset fördubblats, biogasprojektet kraschade nästan med en gång.
Priserna fortsatte att stiga.

Några år senare skickar gas-vd'n ut pressmeddelande att: 
Nu ska vi inte ha gas i Göteborg längre, nu är det el för hela slanten som gäller. Alla som har gas måste byta värmesystem och man kan få hjälp av energirådgivare hos Göteborgs Energi. Någon sådan visade sig inte finnas. Ett annat problemet var att han hade glömt att det inte fanns något beslut, ingen på företaget visste något och ingen information hade nått kunderna. Det blev ett rejält rabalder som slutade med en halvdan ursäkt.

För ett år sedan fick vi reda på att nu ska man minsann uppdatera gasnätet, så vi får räkna med att få en höjning av gasnätsavgifterna med ca 11%.
Per år.

Nu har Göteborgs Energi dessutom stängt ner kundtjänsten för gaskunderna.
Eller ja, avdelningen finns kvar, men som kund kan man inte kontakta dem.
Utan man måste ringa till kundtjänsten för nya elavtal (!!??) och så ska de vidarebefordra till gasavdelningen med mail. Inte meddelande, för det kan visst försvinna - men det vet inte kundtjänstpersonerna om på elsidan...
Förra gången jag skulle binda mitt gasavtal försökte jag faktiskt stanna kvar hos Göteborgs Energi, men jag gav upp när jag fortfarande inte efter tre månader fått kontakt med kundtjänsten för Gasavtal.
Så jag flyttade till Apportgas istället (där man också måste vänta tills tre veckor innan man binder om sitt avtal, men de har iaf en kundtjänst som fungerar.)
I ren frustration flyttade jag också mitt elavtal som skulle gå ut några månader senare till Vattenfall, och det funkade klockrent. Tre månader före avtalet gick ut kunde jag säkra ett nytt avtal. Något lite dyrare, men en kundtjänst värd namnet och jag fick fri omteckningsrätt. Perfekt.

Ett par dagar senare ringde Göteborgs Energi Kundtjänst för Gas.
Även kundtjänsten på El ringde och undrade varför jag flyttade mitt elavtal.
Medarbetarna var mycket tysta när jag berättat varför. På Gas kunde de inte förstå att jag inte fått tag i dem, trots att de såg loggorna. På El personen att det var helt förståeligt, och hen skull föra det vidare.
Det har inte gjort någon skillnad alls.

I höstas skulle jag försöka binda mitt utgående gasavtal, men fick från både Göteborgs Energi och Apportgas att det går inte så långt innan (8-10 veckor). 3 veckor innan är möjligt, inte mer.
Att vara gaskund är inte lätt.
Sedan kom gasprishöjningarna som Putin orsakat och resten är historia.
Nu har det nåt eoner över smärtgränsen i pris och service, så nu byter vi till luft/vatten värmepump. Det är ganska många grannar som har gjort, eller håller på, att byta och de som haft detta system i några år är jättenöjda.
Parallellt håller vår egnahemsförening på att få fram ett fördelaktigt avtal med ett solcellsföretag, så vi tar förmodligen det också. 
Blir det så kommer vi att kunna sitta tryggt många år framåt.
Hoppas jag.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar