fredag 4 oktober 2019

Ibland

.. är det motigt. Det känns som det mesta är motigt just nu faktiskt.
Eller ja, inte allt.

Men just nu är det tufft, Linda är sjuk och det är inte bra alls. hon har inte kunnat behålla mat på en och en halv vecka, mer än något enstaka mål. Vissa dagar inte vätska heller, men de flesta dagar åtminstone en liter. men det räcker ju inte.
I förrgår var vi hos hennes läkare på VC, det är dags för ny ansökan för sjukersättning och parkeringstillstånd. Läkaren reagerade direkt, och har börjat med att ta mängder av blodprover. Igår kom första beskedet - kraftigt förhöjda levervärden på två av leverproverna. Igår var vi tillbaka för nya prover, och i morgon måste hon dit igen. Ultraljud av levern ska göras.
Nu är denna mamma ganska orolig, för det går fortfarande dåligt med maten. Jag fixade hemgjord fiskgratäng, så det garanterat inte finns något hon inte tål i maten, och det verkar som att hon får behålla det. Vi får hålla tummarna. Hon tycker om det så hon kan äta det ett par dagar säger hon..
I morgon ska jag ringa och försöka få en tid till läkaren så vi kan gå igenom vilka mediciner hon kan fortsätta att äta utan att riskera sämre värden, och om hon kan få något som stoppar illamåendet. Den medicinen hon har nu, får hon inte äta om levern krånglar.

Jag hoppas att hon blir bra snart, hon har blivit sämre under året och det här inte bra för hennes ME. Nu ska ju en ny process mot FK sättas igång, parallellt med den som ligger i Förvaltningsrätten. Det tar tufft att kämpa för sin framtid, när man inte tror att man har någon och blir kallade både det ena och det andra.
Det är mycket som behöver klaffa för henne nu, för jag är lite orolig för hur det blir i framtiden om M/SD/KD får greppa mer om ekonomin. Då blir det inte lätt för oss som är sjuka och funktionshindrade och inte kan arbeta.. Redan nu är det tufft, de verkar tex dela på bostadstillägget, så bara ålderspensionärer för höjd gräns - inte de som har sjukersättning. Jag vet inte om de tror att man har lägre boende/mat/medicin kostnader när man är sjuk/funkis?

Annars är det ok. Daniel och Karin har fått ordning på försäljningen av lägenheten och det har gått bra. Om några veckor är det helt klart och de kan gå vidare med sina planer i huset.

Jag har iofs fått feber och ont i halsen. Det är något som alla i laget haft, så det är inte så konstigt kanske. Jag ska nog vara i skick som ny på lördag, när vi spelar match hemma mot Röke. Det ska bli kul!

Som du ser är väl mitt humör inte alldeles strålande.
Oron tar överhanden för tillfället. Och då tar orken lite slut.
Men det ska vända, vi brukar fixa det mesta.
Jag är bara så himla tacksam för min goa sambo som sitter i soffan bredvid mig. Utan honom vet jag inte hur jag skulle orkat ibland.

4 kommentarer:

  1. Så jobbigt med hennes illamående. Då mår man ju mycket sämre i hela kroppen ju. Hoppas att det löser sig snart. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas det också. Det tar tufft på kroppen att kräkas så mycket..

      Radera
  2. Vilken jobbig situation...hoppas det löser sig på något vis. Kram!

    SvaraRadera
  3. Tack, det hoppas jag också..

    SvaraRadera