söndag 27 december 2020

Covid-19 vaccination

I dag gavs de första vaccindoserna mot Covid-19.
Det kom inte så många dose, men redan nästa vecka ska det ökas, och framigenom kommer nog takten bli ganska hög. Hoppas att det fungerar nu, och att det inte blir leveransproblem, biverkningar eller än värre, att det inte funkar som det ska.
Nu är det ju bara Pfizers som är godkänt för användning här, men när de andra blir klara kommer det säkert att bli bra. Läste för ett tag sedan att de olika vaccinerna fungerar olika på olika grupper av människor, och det kan ju vara en bra sak. Framförallt för oss som reagerar väldigt starkt.



En del är rädda för vaccinet och det kan jag förstå. 
Det var ju en hel del som råkade riktigt illa ut. Bla Linda fick ju livslånga sjukdomar som utlöstes av Pandemrix 2009. Att hon och andra funderar ordentligt är ju självklart. Nu har de ju åtgärdat problemet med just det vaccinet, men biverkningar kommer ju alltid några drabbas av oavsett vilken medicin/vaccin det handlar om. 
Det fick ju jag upptäcka den hårda vägen för en månad sedan. Jag är fortfarande inte återställd helt, tröttheten och andningsproblemen är fortfarande kvar. Men jag visste att det fanns en risk, jag reagerar ofta konstigt på läkemedel. Men risken var kalkylerad, hellre biverkning som går över hyfsat snabbt, än en svår influensa som går över i lunginflammationer, eller lunginflammationer öht.

Jag resonerar likadant när det gäller Covid-vaccinet.
Många klarar sig hyfsat lindrigt när de får sjukdomen, men det är också väldigt många so får problem med lungorna. Som astmatiker och allergiker är det inget jag behöver. Testa att andas genom ett sugrör i en dag, utan att fuska, så kan du förstå varför. Det är tufft, på riktigt.
Jag kommer att ta vaccinet när jag får möjlighet, men jag kommer att vänta tills jag kan få någon typ av rådgivning om hur jag ska tänka, och ev vilket vaccin som passar just mig rätt.
Som tur är bor jag dessutom granne med Östra Sjukhuset, så skulle något hända kommer jag dit mycket snabbt.
Om det behövs.

Vad jag däremot inte förstår är de sk antivaxxarna. De verkar ha lika stor intelligensnivå som de som tror att jorden är platt, tror på chemtrails och att Förintelsen är påhittad. 
De påstår på fullt allvar att en liten klick mycket rika människor har en plan med vaccinationerna. De förgiftar alla som vaccineras så de antingen dör eller blir så dumma i huvudet att det inte överlever på grund av det. En del tror också att jorden är platt, men den sträcker sig oändligt långt bort. Men amerikanska soldater bevakar gränsen efter Grönland för det är bara några få rika som får använda resurserna bakom gränsen.
Man blir lite matt när man läser vad de skriver på tex FB, eller förmedlar via bloggar och Youtube. 
Matt förresten, mörkrädd är nog mer rätt.

Samtidigt som vaccinationsmotståndarena hojtar om sin rätt att avstå vaccinet (självklart är valet deras) blir alla funderingar på om de då kanske inte får resa som de vill utan vaccinationsintyg, bemötta med en våg av hat, hot och hojtande om att det minsann är deras demokratiska rätt att resa vart de vill. Och att de minsann har rätt att bli insläppta i vilket Att de kanske inte är välkomna överallt för att risken att smitta människor som är kroniskt sjuka och inte kan ta vaccinet utlöser också en flod av skällsord.
Mycket fascinerande.
Men också mycket obehagligt.

Något som känns väldigt skönt att tänka på är att jag om några månader kan få träffa Pappa & Elisabeth, Mamma, Mona, Daniel & Karin, syrrorna och alla andra som jag saknar så mycket. 

Var rädda om er!
Kram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar