lördag 6 april 2013

Minnen

Läste ett blogginlägg som kastade mig lååångt tillbaka i tiden, till tiden för min första bil. Min mamma och pappa kommer nog ihåg den med viss fasa.. :)

Miraklet var just det namnet säger, ett mirakel. En gammal SAAB 95, tror det var årsmodell -67 eller -68.

 En sådan här var det
 
Fast i det här skicket - nästan..
I den här smutsbrungrå färgen, lite gråare kanske
 
Miraklet hade förstås rattväxel, frihjul, massor av stora hål i golvet, gick inte sådär jättefort, i branta backar fick passagerarna gå ur och så backade jag upp - annars orkade den inte. Hade skitkul med Miraklet! Men till sist fick det bli skroten. Och det var i sista sekunden. Jag bodde i Väröbacka och skulle köra nästan till Falkenberg, en sträcka på 4 mil. När jag passerade Varberg (detta var ju långt innan motorvägen byggdes) fick jag halva växelspaken i handen. Fick köra på treans växel hela vägen, vilket blev ett skapligt äventyr eftersom det dessutom åskade. Och åskregn är ju ofta väldigt intensiva. Och jag hade hål i golvet, sidorutan gick inte att veva upp helt utan var öppen en decimeter. Torkarna funkade inte heller så bra.
Jag var väldigt blöt om fötterna och vänstersidan när jag kom fram kan vi väl enkelt konstatera. Och ganska förbaskad, det är inte så enkelt att köra på en växel genom en semesterstad och sedan på E6an Alla som kört gamla Saabar vet att de kan vara lite speciella! Men fram kom jag tills sist. Sedan skulle jag få skjuts med ägaren till skroten till flygklubben i Varberg. Det är ett ännu större komiskt drama som är ganska svårt att beskriva. Men en kort sammanfattning: Jättestor, jättesmutsig, jättesnäll, jätteförvirrad man med jättesmutsig bil med ännu större rosthål,bla i taket, jättesmutsiga glasögon och ingen koll på vägen överhuvudtaget.. Han var verkligen en upplevelse, en väldigt positiv sådan, tro det eller ej. Glad att han lämnade hunden hemma, en jättestor, jättesmutsig Irländsk Varghund:)  Men det var ju sådär kul att komma till jobbet i caféet på flygklubben, genomblöt och allmänt tilltufsad. Jag menar, alla fina killar som var där... Hårt för en 19-åring ;)
 
Avslutar med en annan gammal bild från 1980. Det är från mitt föräldrahem, som hade en affärslokal i bottenvåningen. Där spelades det bordtennis, mina föräldrar hade fest där och vi använde det som förråd. Många fina minnen finns det därifrån!
 
 
Poserar i en av mammas gamla klänningar från 1970.. :)
 
 
Ha en skön helg!
 
Kramen


2 kommentarer:

  1. Jag har också haft en sån med rattväxel men jag har för mig att min inte var en kombi så den hette väl SAAB 96. :)
    Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det stämmer! Bilen efter blev en sådan, en jättesnygg omlackerad i metallicklarblått!
      Gick som ett spjut och var ett helt år yngre - och imycket bättre skick :D Älskade den bilen..
      Kramen

      Radera